10 oktober 2010

v21

Går in i v21 idag.
Skulle egentligen ta bild när jag gick in i v20 men de har bara inte blivit av.

Kroppen: Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern. Det kan man avhjälpa genom att dricka mycket, på så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och mineralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytande medicin som neutraliserar magsyran.

Fostret: Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln. Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Nervcellerna utvecklas framför allt under veckorna 10–20. Detta är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten. Barnet är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför din mage.
Egna noteringar:
Fogarna gör ondare och imorn får jag ett efterlängtat fogbälte och hoppas innerligt på att de ska hjälpa!
Eftersom jag har så ont så kommer jag inte ut så sväller allt mer...
Ryggen och skinkan värker me, ryggen gör så att jag känner mig svimfärdig om jag står/går för länge och vänster skinka tillåter mig inte att sitta hur jag vill när jag vill.
Känns som massa gnäll men tror inte min kropp gillar att va gravid....


Annars så känner jag bebisen lite varje dag och igår låg jag o kika på magen när jag gått o lagt mig och man kunde se hur magen guppade till lite när bebisen fick in fullträffar. Fredrik kommer nog känna första sparken vilken dag som helst nu =)
Tur dom bra grejerna väger upp dom dåliga =D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar